Sivusto
Lääkehaku
Apteekkihaku
| 04.01.2017
Pääsääntöisesti käyttämänsä apteekin palveluun kokonaisuutena ja lääkkeiden saatavuuteen on tyytyväinen 93 prosenttia suomalaisista.
Yhdeksän kymmenestä on erittäin tai melko tyytyväinen pääsääntöisesti käyttämänsä apteekin palvelun asiantuntevuuteen, lääkevalikoimaan, apteekin sijaintiin ja palvelun nopeuteen.
Selvä enemmistö suomalaisista on tyytyväinen myös aukioloaikoihin, lääkeneuvontaan, muiden kuin lääketuotteiden valikoimaan ja apteekin hintaneuvontaan.
Apteekin terveysneuvontaan on tyytyväinen yli puolet (58 %) suomalaisista, mutta liki kolmannes ei osaa arvioida asiaa.
Vastaajaryhmittäin tarkasteltuna tyytyväisimpiä apteekin palveluun kokonaisuutena ovat naiset, 15-24-vuotiaat, yli 65-vuotiaat sekä itä- ja pohjoissuomalaiset, joissa erittäin tyytyväisten osuus on yli puolet.
Tyytyväisyys aukioloaikoihin on sitä suurempaa, mitä vanhemmasta vastaajasta on kyse.
Apteekki on ylivoimaisesti käytetyin terveyspalvelu. Asiakaskäyntejä on vuosittain noin 60 miljoonaa.
Suomalaisten tyytyväisyyttä apteekkeihin selvitettiin osana IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimusta, jonka tiedot kerättiin internetissä valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa viime syyskuussa.
Tutkimus tehtiin Suomen Apteekkariliiton toimeksiannosta. Tutkimusotos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin ja läänin mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti.
Tutkimushaastatteluja tehtiin 5.–14.9.2016 yhteensä tuhat. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on enintään 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa.