‹ Takaisin

Lääketietoa  |  23.07.2024   |  TARU VANHALA   |  MIKKO MÄNTYNIEMI

Enemmän kuin lääkekauppa

Apteekki on suomalaisille tärkeä osa terveydenhuoltoa. Suomessa on maankattava apteekkiverkosto, lähes joka kunnasta löytyy apteekki.

Suomessa on maankattava apteekkiverkosto, lähes joka kunnasta löytyy apteekki. Apteekkijärjestelmällä on kansalaisten vankka tuki. Maaliskuussa julkaistun väestötutkimuksen mukaan 92 prosenttia suomalaisista kokee, että apteekkeja on riittävän lähellä, jotta lääkkeitä saa vaivattomasti.

Apteekki ei ole vain paikka, josta ostetaan lääkkeitä, vaan se on tärkeä osa terveydenhuoltoa. Apteekki on ylivoimaisesti käytetyin terveyspalvelu 60 miljoonalla asiakaskäynnillä vuodessa. Apteekki on myös ainoa terveyspalvelu, jossa asiakas pääsee terveydenhuollon ammattilaisen juttusille aikaa varaamatta. Jos vaiva ei ole itse hoidettavissa, apteekista asiakas osataan tarvittaessa ohjata muualle terveydenhuoltoon.

"Silmässäni tuntui roskan tunne. Menin apteekkiin ostaman silmätippoja. Farmaseutti katsoi silmääni ja sanoi "Sinun kannattaa mennä lääkärille, silmä on sen näköinen, ettei kannata silmätipoilla yrittää hoitaa." Menin lääkäriin, silmäluomen alle oli tarttunut pieni terävä roska, joka poistettiin. Kävin myöhemmin apteekissa kiittämässä."

-Tuula-

"Minulla oli pienen operaation jäljiltä haava lapaluun vieressä, johon oli ompeleiden poiston jälkeen laitettiin terveyskeskuksessa kolme haavasulkuteippiä. Seuraavana aamuna haava oli auki ja lähdin hakemaan apteekista haavansulkuteippejä. Ihana farmaseutti auttoi teippien etsinässä ja kertoi, että hän voi ne laittaa minulle haavan hankalan sijainnin vuoksi. En ollut uskoa, että tällaista apua saa apteekista!"

-Huhtikuun tyttö-

Apteekista saa neuvontaa

Yli 80 prosenttia suomalaisista haluaa, että lääkkeitä ostettaessa on mahdollisuus saada neuvontaa farmaseutilta tai proviisorilta. Apteekin henkilökunnan neuvoilla on iso merkitys. Vain vajaa kolmasosa lukee pakkausselosteen aloittaessaan uuden lääkityksen, ja heistä lähes puolet kokee pakkausselosteen ohjeiden ymmärtämisen ainakin joskus vaikeaksi. Suomalaisten yleisimmät lääketiedon lähteet ovat apteekki (78 %) ja lääkäri (58 %).

"Olin ostamassa ties monettako kertaa jalkasienivoidetta. Farmaseutti pyysi kuvailemaan oireitani ja epäili, että kyseessä sienen sijaan voisi olla ihon kuivuminen. Hän suositteli ureapitoista rasvaa sienivoiteen sijaan. Kappas, urearasva tepsi niin hyvin, että kuivuminen jalkapohjissa väheni jo muutamassa päivässä ja on pysynyt poissa. Kiitos aktiiviselle farmaseutille!"

-Itselääkintää väärin perustein-

"Farmaseutti kysyi, käytänkö lisäravinteita ja koska käytän magnesiumia, hän kehotti minua ottamaan sen muutama tuntia ennen hermovauriokipulääkettä, ettei magnesium vie kipulääkkeen tehoa. Neuvo oli hyvä, koska huomaan, että kipulääke vaikuttaa nyt paremmin."

-Ilona- 

Apteekista saa tietoa lääkkeistä ja niiden oikeasta käytöstä

Suomalaiset arvostavat apteekin henkilökunnan ammattitaitoa. Asiakkaat ovat kiinnostuneita erityisesti lääkkeiden turvallisuudesta, haittavaikutuksista ja yhteisvaikutuksista muiden lääkkeiden kanssa. Epäselvyyksiä usein on myös siitä, kuinka kauan lääkkeen käyttöä voi tai pitää jatkaa. Apteekissa lääkettä hakiessaan suurin osa (80 %) haluaa keskustella tarjolla olevista edullisemmista rinnakkaisvalmisteista.

 

"Olen saanut apteekissa apua tuotteen valintaan sekä ohjeita ja havaintoja mahdollisiin haittavaikutuksiin liittyen. Asiantuntijoiden avulla ei tule tehtyä turhia tai vääriä ostoksia. Palvelua ja säästöä siis, kiitos!"

-Ulla-

"Minusta on tärkeää tietää mihin lääke on määrätty ja miten se vaikuttaa, sekä mitä yhteisvaikutuksia sillä voi olla muiden lääkkeiden kanssa. Apteekissa tulee turvallinen olo, kun saa aina hyvää palvelua. Apteekki ei kysele uteliaisuuttaan vaan todellakin juuri sen vuoksi että olisi turvallista lääkettä käyttää."

-Kesän lapsi-

Apteekki on tärkeä lähipalvelu

Apteekki koetaan tärkeäksi palveluksi omassa kunnassa. 86 prosenttia suomalaista pitää erittäin tärkeänä, että omassa kunnassa on apteekki. Yli puolelle suomalaisista apteekki on kotia lähin terveydenhuollon toimipiste. 

"Oman kylän apteekki on mukava paikka. Saan sieltä neuvoja, myötätuntoa ja minua kuunnellaan. Tulee tunne, että minusta välitetään. Minulla on monia sairauksia ja haasteita elämässäni. Apteekista saan lääkkeiden lisäksi myös henkistä tukea."

-Keski-ikäinen nainen maalta-

"Jag cyklar alltid med ett leende till mitt vanliga apotek sommar som vinter. Jag får bästa möjliga service. Farmaceuter hjälper gärna till med självmedicinering och mina frågor. Jag byter inte två; min cykel och mitt apotek."

-Martin-

 

Lähteet: Lääkebarometri 2024 Fimea, Apteekkariliitto, Terveyden ja hyvinvoinninlaitos, Lääkäripalveluyritykset ry 2020. Kursiivilla merkityt asiakaspalautteet ovat Terveydeksi!-lehden lukijoiden kokemuksia apteekeista. Kerätty 1/24-numeron lukijakilpailun yhteydessä.

Julkaistu Terveydeksi! 2/2024

Apteekki

APTEEKKIHAKU