‹ Takaisin

Blogi  |  04.03.2025   |  TARU VANHALA

Voiko tekoälyn kohdata?

Tekoälyn kehitys on ollut huimaa, ja emme todennäköisesti osaa edes kuvitella, mihin kaikkeen se tulevaisuudessa kykenee. Vääjäämättä mieleen hiipii pelko, korvaako se ihmisen kokonaan jonain päivänä.

Tekoäly on lyhyessä ajassa mullistanut työntekoa. Jokainen meistä tekstien parissa työskentelevistä on ottanut ilolla vastaan uuden työkaverin: kasvoton avustaja korjaa kirjoituksia, tekee napakan tiivistelmän ja keksii nasevia otsikoita, hetkessä.

Tekoälyn kehitys on ollut huimaa, ja emme todennäköisesti osaa edes kuvitella, mihin kaikkeen se tulevaisuudessa kykenee. Vääjäämättä mieleen hiipii pelko, korvaako se ihmisen kokonaan jonain päivänä. Kehitys ainakin kulkee vahvasti siihen suuntaan. Yhä useammassa verkkopalvelussa törmää nykyään bottiin, joka iloisesti esittelee itsensä ja tarjoaa apua heti sivustolle saavuttaessa. Bottien yleistyminen ei ole yllätys; tekoäly on tehokkaampi ja halvempi työntekijä kuin ihminen. Se työskentelee ympäri vuorokauden, ei vaadi lepoa, ylityökorvauksia eikä vuosilomaa.

Moni kokee tekoälyn helpottaneen työntekoa, mutta yhä useampi on myös turhautunut bottien kanssa. Kasvoton asiakaspalvelija pahoittelee kyllä kauniisti, kun ei ymmärrä kysymystä, mutta kärsivällisimmälläkin alkaa pinna kiristyä, kun kaikki sanamuodot ja ilmaisut on kokeiltu.

Tovi sitten somessa levisi tarina vakuutusyhtiön botista, joka sitkeästi tarjosi asiakkaalle avuksi lepoa ja särkylääkettä, vaikka oireet olivat vakavat. Botti pysyi tiukkana, eikä päästänyt eteenpäin palvelussa. Tarina herättää pohtimaan, taipuuko tekoäly sittenkään aivan kaikkeen.

Kun kyse on terveydestä, ihminen kaipaa kohtaamista terveydenhuollon ammattilaisen, oikean ihmisen kanssa. Valitettavasti julkisessa terveydenhuollossa on tilanne, jossa edes puhelinyhteyttä hoitoyksikköön on vaikea saada, saatikka kasvokkaista kohtaamista.

Yksi osa terveydenhuoltoamme toimii kuitenkin edelleen lähipalveluna läpi Suomen. Apteekkiin voi tulla ilman ajanvarausta keskustelemaan terveydenhuollon ammattilaisen, oikean ihmisen kanssa lääkkeistä ja terveysvaivoista.

Tekoäly tulee varmasti helpottamaan työtä apteekeissa, mutta se ei korvaa kasvokkaista, henkilökohtaista palvelua, ihmisen kohtaamista. Se on meidän työtämme.

Ja kyllä, tätä tekstiä on muokattu tekoälyn avulla.

Kirjoittaja on farmaseutti ja Terveydeksi!-lehden päätoimittaja

Julkaistu Terveydeksi! 1/2025