Sivusto
Lääkehaku
Apteekkihaku
| 05.08.2015
Tätä en tahdo tapahtuvan oman hätäni hetkellä!
Soitin jokin aika sitten hätäkeskukseen ilmoittaakseni edelläni ajavasta mahdollisesta rattijuoposta. Kyse ei ollut hätätilanteesta – vielä – mutta vaaratilanteesta kyllä aivan varmasti.
Aikaa tuhraantui ja meinasin menettää malttini, kun hätäkeskuksen päivystäjä ei millään tajunnut, missä ajoin.
”No tämä on tämä päätie kaupungin x ja y välillä!”, toistelin kuin tyhmälle ja tuhahtelin, kun minulta toistuvasti kysyttiin tien numeroa tai muuta yksilöivämpää sijaintia.
Miten nyt joku ei voi tietää tätä päivittäin käyttämääni tietä?
Lopulta, tovin kuluttua pääsimme yhteisymmärrykseen sijainnistani ja toivottavasti poliisipartiokin ehti tarkistamaan rattijuopumusepäilyni ennen vahinkoja.
Kotona mietin vielä tapausta ja totesin karttaa vilkaistessani, että eipä tuo minun mielikuvani ”päätie” ollut suinkaan ainoa vaihtoehto paikkojen x ja y välillä, eikä edes varmaan pääväylä. Vähän hävettikin.
Vieraassa paikassa, mökillä tai hätätilanteessa tutussakin paikassa tällaisten tietojen kertominen voi olla todella hankalaa. Ei ole mahdotonta sekään, että tuttu 112 hätänumero voi olla vaikea muistaa, kun sitä todella tarvitsee. Hädässä päässä pyörii paljon kaikenlaista.
Enää ei tarvitse vastaavan ongelman kanssa painia tai tuhlata joissain tapauksissa elintärkeitä minuutteja olinpaikan selvittämiseen.
Kesän alussa julkaistiin 112 Suomi -mobiilisovellus, jonka kehittämisessä Hätäkeskuslaitos on ollut mukana. Se suosittelee kaikkia lataamaan sovelluksen älypuhelimeensa. Sovellus on saatavilla nyt kaikille tärkeimmille älypuhelinkäyttöjärjestelmille.
Hätäkeskuslaitos saa automaattisesti sijaintitietosi, kun soitat hätäpuhelun 112 Suomi -sovelluksen kautta. Sen avulla voit selvittää myös omat tarkat karttakoordinaatit. Sovelluksesta löytyy myös muita tarpeellisia päivystysnumeroita esimerkiksi Myrkytystietokeskukseen.
Itse suosittelen sovelluksen kiinnittämistä puhelimen aloitusnäyttöön. Myös perheenjäsenille, erityisesti lapsille. Heidän kanssaan sovelluksen käyttö on hyvä käydä yhdessä läpi.
Ja vielä muistutuksena: 112:een saa soittaa vain todellisissa hätätilanteissa, jolloin tarvitsee kiireellistä viranomaisapua paikalle. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi onnettomuudet, tulipalot, meneillään olevat tai juuri tapahtuneet rikokset tai tilanteet, jolloin on todellinen tarve ambulanssille tai sosiaaliviranomaiselle.
Tiina Kuosa
proviisori, Apteekkariliitto
Twitterissä @tiinakuosa